Ausztrál mintára novemberben Magyarországon is elindult a szőrtelenítési kampány.
Különleges rendezvény látogat hazánkba idén novemberben. Egy ausztrál kezdeményezés a Movember alapján Magyarország férfitagjai félreteszik egy teljes hónapra a borotvát és megnövesztik ékes arcszőrzetüket.
Ezen tettükkel kívánják felhívni a figyelmet arra, hogy a férfiaknak is törődniük kell egészségükkel és szembe kell nézniük az egyik legelterjedtebb férfibetegséggel, a prosztatarákkal. A kampány zárásaként november végén egy hivatalos Bajusz Party-val ünneplik meg a mozgalmat a PortH Városi Csárdában.
A magyar történelem során az arcszőrzet, ezen belül a bajusz viselete óriási szerepet töltött be. A férfiasság egyértelmű jelképeként tartották számon ezt a hol kackiás, hol pedert, hol rövidre nyírt, hol pedig gondosan göndörített szőrzetet. Jelentése és alakja korok és társadalmi rétegek szerint is változott - számos formában visszaköszönt, sokszor kötötték egyes történelmi személyiségekhez is.
Az Ausztráliából indult Movember mozgalom célja, hogy felhívja a férfiak figyelmét arra, hogy ne hanyagolják el saját egészségüket, figyeljenek oda a problémákra, rendszeresen vegyenek részt szűrővizsgálatokon. A bajusz egy - kitűző", melyet büszkén visel gazdája, ahogy a mellrák kampány támogatói a rózsaszín szalagot hordják a szívük felett.
A kampányhoz olyan közéleti személyiségek csatlakoztak többek között, mint a Belmondo zenekar, Szekeres Junkies András vagy Papp Supernem Szabi.
Mi is az a Movember?
Mo - bajusz, ausztrál szleng
A mozgalom ötlete egy kellemes, baráti sörözés során született meg Melbourne-ben, Ausztráliában, mikoris a résztvevők felidézték a csodálatos - és nem kevésbé vicces - 80-as évek nagy divatját, a bajuszt, és elhatározták, vissza kell hozni a jellegzetes és férfias arcszőrzetet a köznapokba.
Hogy valami apropót is találjanak bajszuk megnövesztéséhez, új fizimiskájukkal elkezdtek adományokat gyűjteni a prosztatarák áldozatai számára - nem is sejtve, hogy a bajszaik egy világméretű és nemzetközi mozgalmat hívnak életre, lehetőséget adva a férfiaknak, hogy az amúgy tabunak számító egészségükön kezdjenek gondolkodni.
A feladat egyszerű: a Mo Testvérek, azaz Bajuszfivérek, november elsején frissen, borotváltan belenéznek a tükörbe és egy hónapon át növesztik csodálatos arcszőrzetüket - barátaik, barátnőik, családjuk pedig támogatják ebben. A bajusz egyfajta jel, mely mutatja, hogy viselője kiáll a prosztatarák áldozatai mellett, törődik az egészségével és minél szélesebb körben igyekszik rávenni pozitív tüntetésével más férfiakat is, hogy foglalkozzanak a problémával.
A bajusz tehát egy szimbólum, mely felhívja a férfiak figyelmét arra, ne hanyagolják el saját egészségüket, egy "kitűző", melyet büszkén visel gazdája, ahogy a mellrák kampány támogatói a rózsaszín szalagot hordják a szívük felett.
Az egy hónapon át növesztett ékszert aztán egy nagy, november végi vagy december elejei partin megmutatják egymásnak, beszélgetnek a problémáról, segítik egymást a kommunikációban. A partikon rendre megválasztják a Man of Movember-t - azaz a Bajuszkirályt.
Természetesen a Bajusznővérek sem maradnak feladat nélkül - ők segítik a Bajuszfivéreket a kampány és a szervezések során, és részt is vesznek a partikon.
A kezdetek:
2004-ben a kampány célja már komolyabb volt - adománygyűjtés a prosztatarák jegyében, mely az első számú rákos megbetegedés a férfiak körében. 432 Bajuszfivér csatlakozott a mozgalomhoz, addig példátlan mértékű, 55.000 dolláros támogatást hozva ezzel az ausztrál prosztatarák alapítvány (Prostate Cancer Foundation of Australia) segítésére.
A Movember bajusz-kampány évről évre egyre ismertebbé válik - az Egyesült Királyság, Írország, Egyesült Államok, Kanada, Új-Zéland, Spanyolország, Dél-Afrika, Hollandia és Finnország is átvette és támogatja a kezdeményezést.
2009-ben a Movembernek már 255.755 követője volt, több mint egymillió adományozóval, akik összesen huszonhatmillió fonttal támogatták a mozgalmat. A befolyt összeget a Movember a férfiak egészségével való törődésének növelésére, még több, világszínvonalú, innovatív oktatásra, kutatásra és tudatosító kezdeményezések támogatására fordítja.
A Movember kampány sikerének kulcsa az a több mint 627.000 Bajuszfivér és nővér, akik 2003 óta szerepet vállalnak az ügy érdekében.